Affärsresebloggen

16 tips för att undvika jetlag på flygresan

2018-nov-28 16:34:31 / by Lena Mägiste

Snart stundar julsemester för många och det innebär långa flygresor för en del. En av de saker som många upplever som jobbigast med att resa långt bort är den jetlag man får. Och då främst när man flyger i väst-östlig riktning.

jetlagsguide_fb (1)

Varför får vi jetlag?
Hur kan vi anpassa oss till en ny tidszon lättare och hur kan vi hjälpa våra kroppar att hantera effekterna av långflygningar? Oavsett om du åker på en kort weekendresa eller om du åker på en riktigt lång flygresa kan jetlag förstöra de första dagarna på resan eller när du kommer hem.

Det gäller att klura ut hur man gör för att undvika jetlag, för är du medveten om det kan du betydligt lättare förstå hur din kropp fungerar.

Våra kroppar är ju naturligt programmerade att göra en massa olika saker under ett dygn som t ex att äta och sova. Dessa inbyggda rutiner kallas för cirkadianska rytmer och när vi flyger sätts dessa ur spel. Att förflytta sig genom olika tidszoner kan därför försätta våra kroppar ur rytm som leder till extrem trötthet i kombination med andra symptom som bl. a aptitlöshet och koncentrationssvårigheter. Detta är de vanligaste problemen men olika personer reagerar olika mycket på effekterna av jetlag.

Hur lång tid tar det att komma över jetlag? Det är det många som undrar och det finns egentligen inget rätt svar för det är olika från person till person, ålder, hälsa, stressnivå, hur länge man flyger, hur förberedd man är och vad man gör före och under resan.

"West is the best, east is the beast"
Är det värre att åka till vissa länder? Ja det är det , t ex är det tuffare att resa österut! så det stämmer. Det beror på att du försöker gå och lägga dig när din kropp faktiskt försöker vakna vilket innebär att du är tvingad att gå upp på en tid när det känns som mitt i natten. För att beskriva det kort, din kropp är bättre utrustad för att klara av längre dagar än kortare. Det finns studier som visar att det tar i stort sett en dag per timme i tidsskillnad att komma in i rätt tidsrytm. Dvs. reser du till ett ställe där det är 6 timmars tidsskillnad mot Sverige så tar det ca 6 dagar att komma helt in i den tidszonen.

Vi vill här ge 16 tips på hur du kan hantera jetlag bättre.

Källor: Reseexperter, resesiter, Stressforskningsinstitutet, British Airwas och våra egna erfarenheter.

  1. Trappa ner innan

Genom att lära dig att förbereda dig för en långflygning kan det innebära att du börjar din semester eller affärsmöte/konferens pigg snarare än trött, svullen och okoncentrerad. Även om du har ett tufft schema hemma redan innan försök att slappna av och trappa ner några dagar innan. Om du har strikta sov – och ätrutiner redan innan kommer det troligen att göra det svårare att hantera din jetlag, men försök.

  1. Försök få en god natts sömn före flygdagen

Folk tenderar att ha sovit endast ett par timmar innan en långflygning. De allra flesta checkar in med bara några timmars sömn i kroppen. Oavsett om det är resfeber eller i "tron att om du är trött redan från början så kan du sova på planet"-tänket så är sömnbrist innan inget bra. Sista-minuten-förändringar från din vanliga livsrytm gör det svårare att anpassa dig till nya tidszonen. Försök därför att få en god natts sömn innan resdagen. Det kommer göra att du hanterar ev jetlag bättre.

  1. Undvik om det går att landa på natten

Om det är möjligt, försök att boka ett flyg som landar på dagen. Det gör det lättare att hålla sig vaken – du blir betydligt mer sugen på att gå ut och upptäcka din nya destination om solen skiner och du har en hel dag framför dig.

  1. Var flygplans-nördig

Man behöver idag inte vara en ”plane-spotter” för att ha hört talats om att flygmaskinerna A350 och A380 som är två av de bästa flygplanstyperna idag när det gäller att minska jetlag. Flygplanens avancerade system för lufttryck hjälper luften i planen att behålla fukten på hög höjd och de nya LED-belysningssystemen som skiftar färg efter ljuset ute bidrar också till att minska jetlag.Trycksättningen i t ex flygplanstypen Dreamliner gör att de kan ha tätare och högre luftfuktighet i luften inne i flygplanet som ger mer syre för kroppen vilket minskar känningar av jetlag. De flyger dessutom oftast på högre höjder vilket också påverkar.

  1. Dela upp resan

Försök att lägga in ”stopovers”, dvs med en övernattning till nästa flyg så att din kropp har mer tid att anpassa sig till den nya tidszonen stegvis. Det brukar också alltid ge billigare flygpriser. Och har du tid så hinner du ju även att upptäcka ett nytt resmål under din resa.

  1. Undvik baren

Det är lätt att lockas att ta en ”semesterdrink” för att känna att du börjar din semester med en drink i baren redan på flygplatsen. Men det är ingen bra idé eftersom alkohol i kroppen på högre höjder ökar tröttheten och kan skapa uttorkning, vilket gör det ännu lättare att få jetlag.

  1. Sömnpiller är ett no no

Att förlita sig på sömnpiller under långflygningar är en dålig idé. Det är inte värt det. De gör ingenting för att få dig att återhämta dig från jetlag och kommer bara göra dig dimmig och trött när du landar. Om du har behov av små korta tupplurar gör det naturligt. Obegränsat med varmt vatten ombord är en av de bästa ”gratistjänsterna”, så packa istället ner örtteer med avslappnande effekt.

  1. Säg hejdå till kaffe

För oss svenskar är det jättesvårt att inte få dricka vårt kaffe. Men du bör undvika alla typer av koffeinhaltiga drycker som kaffe, coca-cola och energidrycker. Dessa drycker bidrar till att påverka dina möjligheter att få sova och drar ut på återhämtningen efteråt. Din kropp fungerar bäst när vätskedepåerna är fyllda med rätt typ av dryck. Så att dricka mycket vatten är ett jättebra sätt att minska effekterna av jetlag. Ta med en tom flaska och fyll den med vatten precis innan du går ombord.

9. Vrid om klockan

När du går ombord ställ om klockan direkt till den tid som gäller dit du ska resa, det ger en psykologisk effekt. Varning, bli inte för smart och gör detta innan, om du inte vill ha världens sämsta ursäkt för att du missat planet!

  1. Rör på dig

Rör på dig regelbundet ombord och gör övningar för att öka blodgenomströmningen. Om du undrar hur du kan undvika ev blodproppar är det viktigt med en bra blodcirkulation. Investera i ett par "flygstrumpor" är ett bra sätt för att minska risken för blodpropp.

  1. Ät rätt

Ett mer extremt tips är att äta tre mål mat per dag helst i den nya i tiden även om du äter frukost mitt i natten i din hemma tid. Det är inte helt lätt eftersom mat serveras vid vissa tider. Men fler och fler flygbolag anpassar maten mer efter rätt tider i varje tidszon.

  1. Jaga solljus

Försök att få så mycket solljus du bara kan. Dagsljus gör att du mår bättre. Om du inte varit uppe hela natten förstås, vilket aldrig är en bra idé före en lång dags flygning. På nya flygplan som t. ex Dreamlinern har du det som kallas smart belysning i solglasstil där du själv bestämmer hur mycket solljus du vill släppa in i kabinen. 

  1. Gör rörelseövningar

Gör lite rörelseövningar för att öka på dina endorfiner och stretcha ut dina stela muskler. Nu för tiden har de flesta flygbolag ombord tidningar med tips på bra övningar på långflygningar. 

  1. Försök att sova 

Försök att sova så mycket som du normalt sover under en 24-timmarsperiod - och kompensera det med små korta tupplurar under resan. 

    15. Ändra till nattljus

Numera kan du ändra till Night Shift på din mobiltelefon, Ipad och dator. Det ger ett varmare och mjukare ljus än det starka blåljuset. Om du använder en phone eller Ipad finns det på de nyare modellerna numera ”nattläge” som ger ett mer vilsamt ljus nattetid. Du kan ställa in det automatiskt så det alltid går på mellan vissa tider vilket gör att du får ett mer vilsamt ljus istället för det starka "blåljuset". Du stör heller inte grannarna ombord med ditt starka ljus.

    16. Ögonbindel, öronproppar och kuddar

Ta med en ögonbindel, öronproppar och en kudde. Det gör att du kan sova lite bekvämare, när du själv vill och inte heller bli störd av andra. Packa gärna ner en fuktspray "wake up-spray" och ögondroppar så slipper du bli uttorkad i ansiktet och ögonen när du landar.

Trevlig resa!

Lena Mägiste
VD Akademikerresor

Kategorier: flygtips, affärsresenär, Affärsflyg, konferensresa, businesstravel, affärsresa, företagsresa, Konferensresor, Affärsresor

Lena Mägiste

Written by Lena Mägiste

VD på Akademikerresor

Prenumerera på våra blogginlägg

Senaste inläggen