Affärsresebloggen

7 mötes- och konferenstrender 2019

2019-jan-23 15:21:56 / by Lena Mägiste

 

Mötes- och konferenstrender 2019

Så här års är det många som skriver och siar om trender in på det nya året, så även vi har spanat och samlat ihop några trender som vi tycker verkar mest spännande och som det skrivs mycket om.

1. Hålla konferenser och events i köpcentrum
Det blir allt svårare att få folk att komma på publika mässor och events så nu tänker köpcentrumen ge sig in i detta och erbjuder ytor mitt i köpcentret. Spännande koncept som vi sett själva.

2. Festivalisera mera
Enligt expert på CTW Meeting & Events ökar intresset för att skapa festivalliknande möten och konferenser. D.v.s. att designa ett vanligt affärsevent/konferens så att de påminner om festivaler som man går på privat men med mer fokus på co-curation av seminarier/program, social mediaaktiviteter och innovativa workshops samt mer visuella och designade upplevelser. T ex kiosker/food trucks istället för vanliga konferensmatsalar, band som spelar, lotterier och spel, testa på saker etc.


3. Konferens "take-over for a day"
När det gäller belöningsresor verkar resor till en lyxig resort på ett exotiskt ställe inte längre vara tillräckligt, utan för en del tipsas det om att man ska göra något verkligt speciellt där hotellanläggningen kan skräddarsy program helt efter en kund t ex vid lågsäsonger där företaget/organisationen helt tar över hela stället, eller vissa delar en dag, t. ex en bar, strand, swimmingpool, golfbana etc. med exklusivitet bara för deltagarna. Som att t .ex hyra ett helt casino bara för ett särskilt event.


4. "Transformational experiences"

Det stora snackisen inom mötesindustrin är "transformational experiences", gränsöverskridande upplevelser. Det beskrivs närmast som att de som arrangerar mötena och events inte längre sätter ihop ett traditionellt konferensprogram utan man är "branschen som förändrar folks liv", så att upplevelserna i och runt konferenser blir så pass unika att de verkligen påverkar deltagarna..


5. Augmented Reality

Företaget Hubb förespår att 2019 kommer bli året då Augmented Reality (AR) kommer att användas som särskilt när det används för att öka deltagares engagemang före, under och efter ett event/konferens. Genom AR-tekniken kan arrangören presentera teasers, en bit i taget till deltagare, identifiera de anmälda med ansiktsigenkänning och t o m tillåta deltagarna att interagera t ex med produktnyheter och folk genom hologram.

Ett exempel: en arrangör gjorde så att VD:n på ett stort företagsevent dök upp på scenen som ett hologram och kunde inleda med sitt tal och svara på frågor i realtid utan att ens vara där. Kvaliteten på hologrammet var så hög och det tillsammans med hans svar på frågor gjorde att många upplevde att han faktiskt var där. Detta är bara ett exempel på hur man kan använda AR för att visualisera hur man kan prata med varandra 2019. 


6. Mindfulness och hälsoinspirerande konferenstema 

Mindfulness, yoga och andra hälsoinspirerande aktiviteter med CSR (Corporate Social Responsibility-tänk eller aktiviteter) med olika koncept har varit populära ett tag. Nu kommer de att få allt mer plats. Att anordna hälsoresor både för privata grupper och företag blir allt vanligare och allt eftersom det blir allt viktigare i fler personers liv privat blir det även viktigt när man åker på en konferens. 

Dessa "mjuka aktiviteter" håller på att utvecklas till något mycket mer än en ett yoga-timme. Enligt en blogg hos Event Manager i USA skriver de att de ser att hälsoaktiviteterna tar sig in i allt på konferensen, på upplägget, temat, diskussioner, "mindful minutes", mat, raster, rum, smarta snacks, rätt möbler etc.

Så hur gör en konferensarrangör för att lägga till mindfulness-aktiviteter? Jo, lägger ett tema på allt från "brain-food" till att anordna kreativa och avslappnande zoner som erbjuder en oas av dataspelsmöjligheter, aktiviteter med t ex en yoga-lärare. T.o.m. snabbmassage i en massagestol efter att ha suttit stilla en hel förmiddag är mycket uppskattat. Möjligheterna är oändliga!


7. Sociala media-influencers samarbetar med konferensarrangörerna

På amerikanska eventföretaget Omnience förutspår man att marknadsförare kommer att kanalisera deras kreativa energi mot att bygga riktigt minnesvärda ögonblick för deltagarna som ger dem möjlighet att fota och dela upplevelser. När något är så kreativt så att deltagarna bara måste dela det i sina sociala mediekanaler.


De är så häftiga, annorlunda och minnesvärda att Omnience rekommenderar konferensarrangörer och marknadsförare att skapa hashtags i god tid innan sådana typer av aktiviteter som skapar förväntningar, nyfikenhet och t o m snackisar. Och att man t. o m tar hjälp från särskilda influencers som hjälper arrangörerna att prata om detta och dela i sina kanaler, vilket kan bidra till att influencers är superviktiga resurser när man ska planera större events och konferenser.

Spännande eller hur?

Kategorier: Planera en konferens, tema på konferens, konferensplanering, konferenstrender

Lena Mägiste

Written by Lena Mägiste

VD på Akademikerresor

Prenumerera på våra blogginlägg

Senaste inläggen